outdooring.cz / Outdoor články / Dauphineské Alpy

Doporučujeme:

Dauphineské Alpy

DAUPHINE - výstup na dominantu údolí Romanche, vrchol Grande Ruine (3765 m)

dauphineske-alpy1

První pohled na masiv Grande Ruine.

Vrchol Grande Ruine, posazený mezi dvě kouzelné doliny Etancons a horním patrem údolí Romanche, je prvotřídním vyhlídkovým bodem, z kterého díky své izolované poloze je nejhezčí panoráma hor masivu Ecrins. Výstup na Grande Ruine je, jak se na pohoří Dauphine patří, poměrně obtížný.

Naši několika denní návštěvu v překrásném koutu Francie, pohoří Dauphine jsme zhurta zahájili v Národním parku Les Écrins. Jako prvotní cíl jsme si zvolili vrchol Grande Ruine, který měl být podle průvodce jedním z nejsnáze dostupných v masivu (F+/PD-). Grande Ruine je třívrcholový skalní obr tyčící se přes 2 kilometry vysoko nad údolím řeky Romanche. Ze všech stran je sevřen celkem 4 ledovci.

Putování za touto nepříliš známou horou začneme na horním parkovišti v údolí Romanche. Je to tu trochu divočina, a tak pobízíme svého plechového miláčka dále stoupat po oblých kamenech připomínajících silničku. Před hranicí parku je parking, kde je na tabuli napsáno, že se zde smí od 19 - 9 hod. tábořit. Toho k večeru po 15 hod. jízdy využíváme a za bubnování deště do plachty stanu usínáme. Ráno jako když oblohu vymete. Proto se pomalu vydáváme na cestu vstříc chatě Refuge Adele Planchard. Cesta jde zprvu prudce a

dauphineske-alpy2

V nekonečném údolí řeky Romanche.

serpentinami překonává skalní práh do horního patra doliny. Dále stezka příjemně kopíruje meandry mléčně zelené řeky Romanche, která má zde nezvykle silný tok. Podcházíme pod chatou Refuge de l´Alpe (2077 m.n.m.) a pokračujeme ve stejném duchu až k vodopádům řeky zvaným Sources de la Romanche, kde nacházíme výborné místo k odpočinku a svačině. Odtud cesta již jen stoupá. Dolina Romanche, kterou se zde prochází je velmi dlouhá snad až nekonečných 7,2 km od auta nás přivádí k nástupu do nažloutlých skal nad údolím. Cesta jimi je mírně zajištěná. Problémem mohou být hladké skalní plotny, které se přecházejí pod proudy potůčku tekoucích shora. Celá pasáž je asi 300 metrů vysoká a dostáváme se tak do mírně skloněného terénu připomínajícího balvanité minové pole. Cesta zde vede celkem jednoznačně, značení je dostatečné. Po nekonečném výstupu vidíme nad hlavami chatu Adélky Planchardové (3169 m). Je vtěsnána do sedla mezi skalní stěny Roche Méane. Chata má kapacitu 64 míst a noc v lageru zde stála 16 EURO (Alpenverein karta zde neplatila). Příjemné prostředí chaty a výhledy na blízký vrchol Barre des Ecrins (4102 m.n.m.) jsou fantastickou kulisou. Voda teče 3 min. od chaty ve směru nástupu na ledovec.

dauphineske-alpy3

Výhled z vrcholu Grande Ruine na masiv Mont Blanc.

Výstup zahajujeme v 7:00 ráno. Počasí je vynikající, již od rána pálí slunce. Na ledovec je to od chaty asi 10 minut. Navazujeme se vidíc asi uprostřed ledovce buben s mnoha trhlinami. Svah je hned zpočátku velmi prudký a prověří tak trénovanost našich lýtek. Buben je téměř obnažen, a tak nezřídka kdy lezeme po špičkách maček. Po této úvodní drsné pasáži se svah mírní a pokračuje obloukem k severnímu konci ledovce Glacier Supérieur Agneaux a podchází tak vrcholy Roche Méane (3675 m.n.m.). Zde na ledovec padají kameny, a tak je nutno přejít úsek co nejrychleji. Docházíme k nástupu na skálu pod vrcholem Grande Ruine. Jako orientační bod je jakési fixní lano hozené odkudsi shora. K němu hodně strmě firnem. Lano je zde jen opravdu hozené a hodně staré. Ani nesundáváme mačky a lezeme celkem nestabilním terénem ve stupni II.UIAA asi 30 metrů. Poté se obtížnost zmírní a již po svých pokračujeme jasně po širokém hřebeni. Po 20 minutách jsme na plochou velmi malém vrcholu Grande Ruine - 3765 m.n.m. s fantastickým výhledem na La Meije (3983 m), La Rateau (3803 m), Barre des Ecrins (4102 m), v dálce se blištící ledovce Gran Paradisa a osamocenou pyramidu Monte Viso. Severnímu obzoru dominuje Mont Blanc. Sestup vedeme až k fixnímu lanu stejnou cestou. Zde se spouštíme sněhovým kuloárem (30°) do malého nevýrazného sedla a traversujeme skály až na vyšlpaný chodník v ledovci. Dále až na chatu stejně. Odpoledne již bylo mnoho trhlin značně otevřených a pár lidí ze skupiny před námi se několikrát propadlo. Chatu opouštíme po krátké

dauphineske-alpy4

Zleva La Rateau (3809 m) a královna Ecrins, hora La Meije (3983 m).

zastávce na posilnění a nekonečným ač krásným sestupem se ploužíme k parkovišti.

Parkoviště - Adele Planchard (min. 4 hod.) - Grande Ruine (dvě hodiny) - sestup až k parkovišti 5 - 6 hodin.

UPOZORNĚNÍ: Túra je ohodnocena obtížností PD- což je dle našeho pohledu úměrné. Překonání ledovce doporučujeme v ranních hodinách. Trhlin je ve středním pásmu poměrně dost. Výstup skálou je II.UIAA. K nápomoci je nám dvojité horolezecké lano jako fix. Sestup tudy ovšem vzhledem k nestabilní skále nedoporučujeme (leda slanit - možno). Voda cestou na chatu teče téměř všude pod nohama. Na chatě neteče (jen 3 min. od ní).

NADMOŘSKÁ VÝŠKA: 3765 m.n.m.
POHOŘÍ: Dauphine
OBLAST: národní park Ecrins, Francie
VÝSTUP: od parkoviště v údolí Romanche - 1711 m.n.m. od severovýchodu
OBTÍŽNOST: 4
KOLIKA DENNÍ VÝPRAVA: 3
CELKEM KM: 24,3 km

dauphineske-alpy5

Rozdrcená silnice při přejezdu pod La Rateau. Spadlo to pět minut před námi!

CELKEM PŘEVÝŠENÍ: 4224 metrů celkem / 2054 metrů z vých.bodu

Z našeho eshopu:

Další články:

Rozhovor s Miloslavem Nevrlým

Miloslav Nevrlý je známý mezi turisty, skauty a milovníky přírody jako autor okouzlujících knih o přírodě. Po nedávném novém vydání oblíbené knihy Karpatské hry jsme se odhodlali oslovit pana Nevrlého k rozhovoru, který jistě potěší jeho současné i budoucí čtenáře.

Jak rychle rostou houby

Každého houbaře už to určitě napadlo - jak rychle rostou houby? Mám raději utrhnout hned ty malé sotva vyklubané hříbky nebo se mám zítra vrátit pro větší, které už budou stát za to? A neutrhne mně je někdo mezitím?

Hlasy ptáků - 9CD Hlas pro tento den

188 druhů ptáků na 9 CD vychází pohromadě jako souhrn oblíbeného rozhlasového pořadu Hlas pro tento den, ve kterém hlasy ptáků komentují ornitologové.